28% van de Belgen bereid geld te lenen voor vakantie in 2017

Intrum peilt elk jaar naar het betaalgedrag van de Belgische consument en ziet daarin jaarlijks tendensen. De resultaten van het European Consumer Payment Report 2017 werden vorige week bekend gemaakt. In België namen 1009 consumenten deel aan het onderzoek (511 mannen en 496 vrouwen).

  • Bijna 1 op 3 Belgen (28%) bereid geld te lenen om op reis te gaan; 19% twijfelt nog
  • Lenen gebeurt bij familie, de eigen bank of ook overboeking kredietkaart
  • Belgische banken bieden diensten en begeleiding aan
  • Sparen om zo een reserve op te bouwen wordt steeds moeilijker

Kredieten helpen mensen om de aankopen te spreiden, maar Intrum blijft preventief waarschuwen voor een te groot aandeel van maandelijkse afbetalingen in de maandsom.

Geld lenen voor o.a. vakantie? Lenen kost ook geld!

Lenen om op vakantie te gaan zit in de lift. Verschillende grootbanken bieden dit aan als standaardproduct in de vorm van persoonlijke leningen. Ongeveer 28% van de ondervraagden zei te overwegen om te lenen voor die welverdiende vakantie Het is duidelijk dat deze lening vaak niet de eerste lening is van het gezin. Daarom is voorzichtigheid geboden.

Hoewel banken massaal op hun websites waarschuwen voor de kosten die gepaard gaan met het lenen van geld, blijven mensen kiezen om toch een extra lening af te sluiten, vaak onder sociale druk.

Een ander cijfer dat dit illustreert: 1 op 5 Belgen leent voor de aankoop van een TV of audiosysteem van de duurdere merken. Een gespreide betaling is nuttig maar zorgt voor een druk op de maandlasten van steeds terugkerende facturen (zoals telefonie, scholen en energie) bij mogelijk reeds financieel kwetsbare doelgroepen.

Men leent vervolgens bij (verschillende combinaties mogelijk):

• Familie 37
• De eigen bank 31
• Kredietkaart 24
• Vrienden 17
• Andere bank of online 13 

Informeer uzelf voor u eraan begint

Banken kunnen een partner zijn in het adviseren en begeleiden van consumenten, net zoals het onderwijs en zelfs de media. Het ECPR rapport 2017 toont duidelijk aan dat consumenten steeds beter geïnformeerd zijn over kredieten en leningen die via het internet worden aangeboden. Maar er is nog een lange weg te gaan.

Er is meer en meer nood aan structurele opleidingen in het onderwijs over “hoe omgaan met geld?”, in al zijn vormen:

  • 68% van de ouders wil dat hun kinderen op school meer moeten leren over persoonlijk financieel beheer; 43% vindt dat zelfs de expliciete verantwoordelijkheid van de scholen;
  • 48% ziet dit als een gemis in de eigen opleiding;
  • 86% probeert de eigen kinderen te leren omgaan met geld;

En is sparen een oplossing?
1 op de 2 Belgen (47%) komt vaak gewoon niet meer aan sparen toe, en kan zich ook geen onverwachte uitgave van b.v. 1500 euro (gemiddeld half maandloon) permitteren.

Het gemiddelde bedrag dat Belgen nog kunnen sparen bedraagt 131 euro. Men spaart voor het opbouwen van een reserve voor onverwachte kosten, vakantie, pensioen, voor opvang kosten ziekte, of de kinderen/kleinkinderen. 78% van de respondenten (1009 Belgen), zweert enkel bij de klassieke spaarrekening, die dus niks meer opbrengt, gevolgd door fondsen (15%), aandelen (13%), of vastgoed (9%). 12% heeft liever de cash thuis bij de hand. Opmerkelijke cijfers.

 

Vraag het European Consumer Payment Report aan

Wenst u een exemplaar van dit unieke rapport te ontvangen? Vul onderstaand formulier in. Wij verwerken uw gegevens zo spoedig mogelijk en bezorgen u het European Consumer Payment Report.

Vul de velden in en klik "verzenden":