Hoe dierenartsen en dierenklinieken onbetaalde facturen innen

Dierenartsen en dierenklinieken innen massaal onbetaalde facturen via Intrum

Wanneer Walter van Look, een Nederlandse dierenarts, een nieuwe klant helpt, vermoedt hij soms al dat betaald worden voor zijn werk een moeilijk opgave zal worden. Maar dat is oké. Het leven redden van een kat of hond is veel belangrijker.

“Bij noodgevallen komt de financiële kant van de zaak niet ter sprake. In het geval van een ongeluk kennen wij soms zelfs het baasje van het dier niet.” merkt Walter op.

Dierenkliniek sterk gegroeid in 25 jaar

Walter startte 25 jaar geleden een dierenartsenpraktijk en in 1994 nam hij samen met een partner twee dierenklinieken over. Enkele jaren geleden voegde hij daar een derde kliniek aan toe. Vandaag heeft hij de leiding over 14 mensen, van wie 6 dierenartsen.

In de dierenklinieken van Walter van Look zijn niet alleen operaties mogelijk. Ook allerhande tests worden in-house uitgevoerd: van een simpel bloedonderzoek tot iets prijzigere röntgenfoto’s en scans.

Dierenklinieken werken zonder subsidies, patiënten zijn niet verzekerd

Dierengeneeskunde wordt in Nederland niet gesubsidieerd en weinig Nederlanders verzekeren hun huisdier voor ziektekosten, in tegenstelling tot landen als de UK en Zweden waar 30% van de huisdieren verzekerd zijn. De meeste klanten betalen direct bij hun bezoek, cash of met een betaalkaart.

Dierenklinieken hebben nood aan een incassopartner

In bepaalde gevallen sturen de dierenklinieken facturen. Bij noodgevallen ‘s nachts bijvoorbeeld. Of wanneer de eigenaar van het dier expliciet vraagt naar een afbetalingsplan.

“Soms komt het voor dat mensen vervolgens niet betalen” vertelt Walter van Look. “Wij versturen zelf twee betalingsherinneringen. Als ze daarop niet reageren, sturen wij de dossiers door naar Intrum. Het percentage wanbetalers is laag maar de concurrentie in Nederland neemt voortdurend toe, dus elke Euro telt. De dossierbeheerders van Intrum gaan geen uitdaging uit de weg”

Waarom Intrum als Incassopartner?

“Er komen meer dierengeneeskunde ketens bij in Nederlands, en een aantal internationale spelers hebben hun oog laten vallen op ons land. Dierenzaken bieden nu ook bepaalde vaccinaties aan. Kortom: nieuwe concurrenten duiken op en onze marge staat onder druk.” stelt Walter van Look vast.

“Daarom dat wij kiezen voor Intrum als incasso partner. Of het nu gaat om kleine of grote factuurbedragen, zelfs met oude wanbetaler dossiers weten zij raad. Het is goed om weten dat Intrum zelfs na enkele jaren nog acties onderneemt wanneer een factuur van één van onze dierenklinieken onbetaald blijft.”

Stel uw vraag

Stel uw vraag en krijg advies van een ervaren credit management expert. Vul onderstaand formulier in. Wij verwerken uw gegevens en antwoorden zo spoedig mogelijk.

Vul de velden in en klik "verzenden":