Wat is het effect van vorderingen afschrijvingen bij falend debiteurenbeheer?

In 2019 zagen Belgische bedrijven zich genoodzaakt 3,5% van alle omzet af te schrijven ten gevolge van niet-betaling van facturen. Gaat uw bedrijf slim om met het afschrijven van vorderingen?

Afgeschreven vorderingen goed maken: Hoeveel kost het?

Onderstaande tabel toont de extra inspanning die verwacht wordt van uw sales mensen wanneer uw boekhouder vorderingen afschrijft wegens niet-betaling door de klant.

Vorderingen afschrijven effect

 

Om een verlies door afgeschreven vorderingen van € 10.000 goed te maken, moet een bedrijf met een gemiddelde winstmarge van 5%, voor € 200.000 extra sales draaien. Misschien wel een onmogelijke taak voor uw sales ploeg?

 

Percentage af te schrijven vorderingen: Wat brengt de toekomst?

De liquiditeit van kleine en middelgrote ondernemingen lijdt momenteel sterk onder vertraagde en/of niet-betalingen van klantenfacturen. Niet toevallig zijn KMO's zo kwetsbaar omdat velen geen echt professioneel debiteurenbeheer proces hebben ingericht.

Er is een duidelijk financieel voordeel voor sectoren die sneller een professionele partner inschakelen om openstaande vorderingen op te volgen.

Ondernemingen die hun klanten kennen en, met de hulp van een externe partner, een efficiënt debiteurenbeheer hebben ingericht, worden sneller betaald. Zij vertonen een beduidend lager verlies aan afgeschreven vorderingen.

 

Minder oninbare vorderingen afschrijven?

Reken op Intrum voor invordering van schulden >

Intrum, gerespecteerd door al wie krediet verleent of neemt

 

13 manieren om aantal af te schrijven vorderingen te beperken

  1. Creëer een goed doordachte kredietpolitiek om uw risico’s te minimaliseren.
  2. Volg uw werkkapitaal op in uw debiteurenbeheer zodat u weet hoeveel geld daar rondgaat.
  3. Identificeer steeds de klant met wie u zaken doet.
  4. Maak duidelijke afspraken over de zakelijke voorwaarden.
  5. Zorg dat de verkoop-, marketing- en financiële afdelingen samenwerken in het voorkomen van wanbetalingen en zorg voor een duidelijk facturatieproces.
  6. Houd de klantenadressen up-to-date.
  7. Houd de economische situatie en sectorinformatie in het oog.
  8. Bewaak de kredietwaardigheid van uw belangrijkste klanten.
  9. Verminder het verlies van klanten en verstevig uw klantenrelatie door uw debiteurenbeheer aan te passen aan het ingeschatte betalingsrisico van uw klant.
  10. Stuur snel herinneringen en reken een interest voor achterstallige betalingen aan.
  11. Bekijk het evenwicht van uw klantenbasis in functie van risico en groei.
  12. Wacht nooit. Onderneem altijd onmiddellijk actie om betaald te worden.
  13. Reken op een externe incasso partner die, zonder uitstel, snel actie onderneemt.