Hoe overleven Belgische transportbedrijven een 90% economie?

Eén op de vijf bedrijven uit de sector transport & opslag (19%) meent eind mei 2020 dat een faillissement “waarschijnlijk” of “zeer waarschijnlijk” is. De transportsector verlaat de coronavirus lockdown maar herstelt traag na een terugval in de vraag. Toch kunnen Belgische transportbedrijven zonder al te veel kleerscheuren uit de coronacrisis komen als ze goed waken over hun financiële gezondheid.

Slecht eerste en tweede kwartaal voor de transportsector

Op het toppunt van de coronacrisis werd de omzet van Belgische wegtransporteurs gehalveerd (- 48,5%), volgens een onderzoek van de Belgische transportfederatie.

Opvallend is dat Wallonië en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest harder zijn getroffen dan Vlaanderen. In Brussel verloren de wegtransporteurs gemiddeld bijna twee derde (65,5%) van hun omzet.

De pijn werd het meest gevoeld door de kleinere vervoerders. Bedrijven met twee tot vijf vrachtwagens zagen hun omzet met gemiddeld 58% teruglopen!

Vooral het autovervoer, speciale transporten en kippervervoer werden tijdens de lockdown hard geraakt, met respectievelijke omzetdalingen van 82%, 58% en 52%.

Kunnen transportbedrijven het geleden omzetverlies goedmaken in derde en vierde kwartaal?

Enkel een heropleving vanaf het derde kwartaal kan er voor zorgen dat de klap die de transportsector dit jaar zal krijgen van de coronacrisis beperkt wordt tot 10%, wat op zich nog een erg stevige klap is.

Zorgt een dalende vraag voor omzetverlies op langere termijn? Dat is moeilijk te zeggen. Laten wij hopen dat de vraag snel opnieuw aantrekt en de omzetten in de transportsector zich volledig herstellen.

Omzetverlies beperken tot 10%

Hoe de vraag evolueert, hangt af van de algemene heropleving van de Belgische economie. Dat heeft u als transportbedrijf niet onder controle.

Waar u wel vat op heeft, is de financiële gezondheid van uw eigen bedrijf. Wist u dat Belgische bedrijven gemiddeld 3,5% van hun omzet verliezen omwille van facturen die niet geïnd geraken?

Uw financiële afdeling staat vandaag voor een moeilijke uitdaging. Enerzijds is het van levensbelang om uw omzet geen verdere schade te laten oplopen door onbetaalde facturen. Anderzijds is het gevaar op reputatieschade en klantenverlies in deze harde tijden groter dan ooit, als u geen oog heeft voor klantvriendelijkheid bij de recuperatie van achterstallige factuurbedragen.

Uw financiële administratie perfectioneren, is in deze moeilijke tijden cruciaal voor de financiële gezondheid van uw onderneming.

Laat onze experts een scan maken van uw financiële administratie. U ontvangt een helder rapport met direct toepasbare verbeterpunten:

Vraag een scan van uw financiële administratie >

Overleven als transportbedrijf in een '90% economie'

De terugval van het Bruto Binnenlands Product (bbp) onder een zware lockdown, zoals in maart - april, wordt geschat op 30%. De soepelere ‘social distancing’ maatregelen die sinds mei van kracht zijn in België, hebben een kleinere economische impact. Economen verwachten dat het bbp 10% lager zal liggen dan normaal.

De nieuwe ‘90% economie’ is langs de ene kant een verbazingwekkende prestatie binnen de huidige omstandigheden. Langs de andere kant brengt ze wel een sterke daling van de vraag met zich mee ten opzichte van de periode vóór de coronavirus pandemie.

Experts voorspellen dat onze economie fragieler wordt. Een louter illiquide onderneming kan vandaag snel een echt insolvente onderneming worden, wanneer haar inkomsten stagneren en haar schuldverplichtingen toenemen. Voor uw financiële administratie is het belangrijk de financiële gezondheid van klanten goed te monitoren en voorzichtig om te springen met kredieten.

Capaciteit om open facturen te betalen daalt

Bedrijven zien de verkoop vertragen en worden geconfronteerd met een nijpende cashflow. De capaciteit om openstaande facturen te betalen, daalt!

Lopen uw klantentegoeden op?

Wij doen, bij Intrum, ons uiterste best om oplossingen voor schuldinvordering te vinden die aangepast zijn aan de huidige, sociale en economische realiteit maar ook aan de specifieke situatie van uw klant. Wij luisteren, tonen begrip en helpen uw klant opnieuw schuldenvrij worden.

Een compleet arsenaal aan ervaren dossierbeheerders, digitale betaaloplossingen, klanteninzichten, een call center en bemiddelaars staan bij Intrum voor u klaar wanneer facturen onbetaald blijven. Op een klantvriendelijke manier staan wij zo garant voor een maximale recuperatie van uw geld in de '90% economie'.

Checklist - 12 essentiële vragen om uw financiële gezondheid te bewaren in coronatijden

We geloven bij Intrum dat een goed draaiende financiële administratie cruciaal is voor de financiële gezondheid en het overleven van uw onderneming. Vooral in deze moeilijke tijden!

Twaalf vragen hebben onze credit management experts voor u klaargestoomd: 12 essentiële vragen om uw financiële gezondheid en uw omzetcijfer te beschermen in coronatijden. Zoek niet alleen naar antwoorden, maar brainstorm met collega’s uit verschillende disciplines. Of betrek één van onze experts. Wij zijn er om u te helpen overleven in een 90% economie.

Ontvang gratis de Survival gids voor Belgische bedrijven in coronatijden

Wenst u een exemplaar van onze ‘Checklist - 12 essentiële vragen om te overleven in coronatijden’ te ontvangen? Vul onderstaand formulier in. Wij verwerken uw gegevens zo spoedig mogelijk en bezorgen u de checklist.

Vul de velden in en klik “verzenden”:

Survival gids voor Belgische bedrijven in coronatijden
It is not the most intellectual of the species that survives; it is not the strongest that survives; but the species that survives is the one that is able best to adapt and adjust to the changing environment in which it finds itself.
Charles Darwin