Laattijdige betalingen hypothekeren de overlevingskansen van kmo’s

Betalingsachterstand en oplopende klantentegoeden leiden tot liquiditeitsproblemen, beperken de groei van Belgische kmo’s en monden in het slechtste geval uit in een faillissement en verlies van jobs. Zeker in coronatijden is oplettendheid en snel reageren cruciaal voor Financieel Directeurs.

Situatie vorig jaar al niet erg rooskleurig

Na een periode van economische groei verschenen in 2019 al donkere wolken aan de horizon van onze economie: 14% van de Belgische ondernemingen verklaarden dat laattijdige betalingen het voortbestaan van hun bedrijf bedreigden.

Dat was niet het enige cijfer dat ons in 2019 even deed slikken. Het Belgisch ‘bad debt’ percentage, de wegens oninbare vorderingen in verlies genomen omzet, kende in 2019 een plotse opstoot van 2,0% naar 3,5%, een stijging met 75%!

Late betalingen zetten in 2019 de liquiditeit van vier op 10 Belgische bedrijven onder druk. Eén op drie bedrijven verloor effectief inkomsten. Eén op vier bedrijfsleiders zag de groei van zijn onderneming afgeremd worden door slechte betalers.

Gevolgen van laattijdige betalingen - Cijfers voor 2019

Gevolgen van laattijdige betalingen in 2019

En dan kwam het coronavirus…

Vrijdag 13 maart 2020 ging ons land in een lockdown. De gevolgen voor bedrijven zijn niet min. Belgische ondernemingen schatten hun omzetverlies sinds de start van de coronacrisis op 37 % en melden steeds vaker liquiditeitsproblemen.

De kwetsbaarheid van de nationale economie voor een lockdown verschilt van land tot land, volgens een studie van het Amerikaanse weekblad ‘The Economist’: Zuid-Europese landen (met minder jobs die via home office kunnen en minder budgetaire ruimte voor stimuli vanuit de overheid) zijn het kwetsbaarst. Scandinavische landen, het VK en Duitsland staan veel sterker om de lockdown zonder al te veel kleerscheuren door te komen. België scoort ergens daar tussen.

Belgische bedrijven met de beste cashpositie overleven

Het grootste gevaar in België is dat gezonde bedrijven over kop gaan door liquiditeitstekorten. Dat zou onze economie permanente schade toebrengen.

De verwachting is dat freelancers en kleine familiebedrijfjes als eerste in liquiditeitsproblemen zullen komen, gevolgd door kmo's en uiteindelijk ook grote bedrijven, als de pandemie lang stand houdt.

Veel bedrijven kunnen slechts drie tot zes maanden overleven met de voorraden en cash die ze ter beschikking hebben. Of een bedrijf de lockdown overleeft, hangt af van de bedrijfssector, de cashpositie waarvan ze start en hoe gemakkelijk het overheidsleningen, garanties en hulp kan aanspreken.

Intrum moedigt Belgische bedrijven aan om, zeker in deze tijden, solidair te zijn en betalingsverplichtingen tijdig na te komen.

Uw cashpositie verbeteren?

Uw financiële afdeling staat voor een moeilijke uitdaging. Enerzijds is het vandaag van levensbelang om de impact van onbetaalde klantenfacturen op uw balans tot een minimum te beperken. Anderzijds is het gevaar op reputatieschade en klantenverlies in deze harde tijden groter dan ooit, als u geen oog heeft voor klantvriendelijkheid en ethiek tijdens het invorderingsproces.

‘Financial Customer Care’ is de oplossing

Op een klantvriendelijke en ethische manier achterstallige factuurbedragen recupereren zonder de relatie met uw klant in gevaar te brengen, dat is Financial Customer Care.

1. Maar heeft u daarvoor de mensen, tools en business processen?
  2. Beschikt u over voldoende klanteninformatie om het onderscheid te maken tussen klanten die echt niet kunnen betalen en klanten die de coronacrisis als excuus gebruiken?
  3. Benut en beheerst u voldoende communicatiekanalen om in contact te treden met late betalers?
  4. Is uw hele aanpak voldoende gedigitaliseerd?

Als u dat wenst, maken onze experts een scan van uw financiële administratie. Wij maken een diagnose en brengen verslag uit in een helder rapport met direct toepasbare verbeterpunten.

Verbeter uw cashpositie & overlevingskansen:

Vraag een scan van uw financiële administratie >

Wij helpen uw financiële gezondheid redden!

Survival guide voor Belgische ondernemingen in coronatijden

Terugkeren uit de lockdown zal niet vanzelfsprekend zijn. De nieuwe gezondheidsprotocollen zullen ons doen ontwaken in een nieuwe wereld. Op lange termijn zullen bedrijven moeten overleven in een nieuwe omgeving.

Niet alleen financiële kracht maar ook vindingrijkheid en wendbaarheid zullen een bron van voordeel worden, waardoor slimmere bedrijven bij een heropstart dichter bij volle snelheid kunnen opereren.

“It is not the most intellectual of the species that survives; it is not the strongest that survives; but the species that survives is the one that is able best to adapt and adjust to the changing environment in which it finds itself.” - Charles Darwin

Survival gids voor Belgische bedrijven in coronatijden

Ontvang onze ‘Checklist - 12 essentiële vragen om de coronacrisis te overleven’

We geloven bij Intrum dat een goed draaiende financiële administratie cruciaal is voor de financiële gezondheid van uw onderneming. Neem uw tijd om onze 12 essentiële vragen te beantwoorden, introduceer ‘Financial Customer Care’ in uw bedrijf & verbeter uw overlevingskansen in deze moeilijke tijden!

Vul onderstaand formulier in. Wij verwerken uw gegevens zo spoedig mogelijk en bezorgen u de checklist.

Vul de velden in en klik “verzenden”: