6 op de 10 Belgen minder kooplustig dan vóór de pandemie

Zes op de tien consumenten in België kopen minder producten dan voor de pandemie, zo blijkt uit een studie van financieel dienstverlener Intrum. Duurzaamheid speelt voor meer dan de helft van de Belgen een steeds grotere rol in hun koopgedrag. Bijna de helft van de Belgische ouders zegt dat hun interesse in duurzaamheid hen motiveert om hun uitgaven te beperken en 44 procent van Gen Z voelt zich niet schuldig wanneer ze onethische bedrijven laattijdig betalen.

Studie Intrum: Duurzaamheid geeft steeds vaker de doorslag in (niet-)koopgedrag van de Belgen

  • Helft jongeren voelt zich niet schuldig als ze milieuonvriendelijke bedrijven laattijdig betalen
  • 6 op de 10 middenklassers repareert vaker om minder nieuwe producten te moeten kopen
  • 6 op de 10 Belgen kan niet zo duurzaam leven als ze willen door hun financiële beperkingen
Laattijdig betalen van als onethisch ervaren bedrijf: Minder schuldgevoel
Laattijdig betalen van als onethisch ervaren bedrijf - Bron: European Consumer Payment Report 2021

Kooplustigheid neemt af: Toenemende interesse in beperken van uitgaven

Volgens het nieuwe European Consumer Payment Report van Intrum, zijn consumenten in 24 Europese landen steeds meer geïnteresseerd in het beperken van hun uitgaven en evolueren ze naar een meer circulaire levensstijl. Die trend brengt nieuwe uitdagingen voor bedrijven met zich mee. Duurzaamheid heeft echt effect op gezinnen en jongeren.

“Onze bevindingen benadrukken de noodzaak voor bedrijven om beter te begrijpen hoe consumenten de impact van hun bedrijf op het milieu ervaren, noem het gerust een duurzaamheidsprofiel. Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten, vooral de jongere generatie, hun consumptie gebruiken om druk uit te oefenen op bedrijven op het vlak van duurzaamheid. Door extra inspanningen te leveren inzake duurzaamheid kunnen bedrijven hun risico's beperken en groeien”, zegt Christophe De Boeck, woordvoerder van Intrum.

Duurzaam leven is vaak (te) duur en leidt tot minder aankopen

De meerderheid van de respondenten koopt minder dan voor de pandemie, om afval te verminderen of om eenvoudiger te leven. Zo geeft 58 procent van de Belgen aan dat ze minder aankopen doen dan vóór de pandemie. De inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (66%), wie financieel getroffen werd door de coronacrisis (66%), de middenklasse (62%), de Gen X (61%) en de hoogopgeleiden (61%) springen er bovenuit. Opvallend is ook dat wie kinderen heeft, vaak meer rekening houdt met duurzaamheid (61% vs. 57%).

“Vermoedelijk speelt de rol van mondige tieners, denk aan de klimaatbetogingen, hierin een rol. Uit onze data blijkt ook dat steeds meer mensen producten repareren of hergebruiken in plaats van nieuwe producten te kopen. Vooral 45-plussers (64%) en de middenklasse (66%) doen dit”, aldus De Boeck.

Wat Belgen ervan weerhoudt om zo duurzaam te leven als ze eigenlijk zelf zouden willen, is dat milieuvriendelijke of ethische producten als duur worden gezien. Zes op de tien zegt het zich niet te kunnen veroorloven om zo duurzaam te leven als ze zouden willen. Bij consumenten met een laag inkomen zou meer dan zeven op de tien een duurzamere levensstijl hebben als dat voor hen financieel mogelijk was.

Consumenten straffen milieuonvriendelijke en onethische bedrijven af

Bijna de helft van de Belgen (45%) zegt dat ze niet kopen van een bedrijf waarvan ze weten dat het verantwoordelijk is voor schade aan het milieu. Dit cijfer stijgt tot 68 procent onder consumenten in Portugal en 62 procent in Griekenland, landen die afgelopen zomer zwaar getroffen werden door bosbranden.

Vier op tien Belgen (43%) zeggen dat ze hun invloed als consument gebruiken om positieve maatschappelijke verandering te stimuleren. Drie op de tien Belgen (28%), en 44 procent van Gen Z, voelen zich niet schuldig over het laattijdig betalen van een bedrijf als ze denken dat het bedrijf onethisch is.

“Wij zien steeds meer druk ontstaan op de grote bedrijven om hun duurzaamheid te bewijzen aan de consument. Rechtstreeks, maar ook onrechtstreeks door bijvoorbeeld hun leveranciers tijdig te betalen, want ook dat straalt af op je globale duurzaamheidsprofiel en dus de band met het grote publiek”, vult Christophe De Boeck aan. “De wetgever gaat bovendien ook strenger toezien op een duurzamere relatie met leveranciers via nieuwe wetgeving (wet betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties met ingang op 10 februari 2022) en geeft op deze manier bijvoorbeeld aan KMO’s een aantal belangrijke instrumenten om machtsmisbruik tegen te gaan.”

Over het European Consumer Payment Report 2021

Het European Consumer Payment Report 2021 van Intrum is een instrument om inzicht te krijgen in het dagelijks leven van Europese consumenten: hun uitgaven en het vermogen om hun huishoudfinanciën op maandelijkse basis te beheren.

Het rapport is gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd door Longitude in 24 Europese landen. In totaal namen 24.012 consumenten deel aan het onderzoek. Het veldwerk voor het onderzoek is uitgevoerd tussen 27 juli en 24 augustus 2021. Het volledige rapport is beschikbaar vanaf 30 november 2021.

Ontvang het European Consumer Payment Report 2021

Hoe sterk is de impact van de coronacrisis op de persoonlijke fincanciën en het koopgedrag van de Belgische consument? Het European Consumer Payment Report is een barometer voor de Belgische economie vanuit het perspectief van de consument.


Wenst u een exemplaar van dit unieke rapport te ontvangen? Vul onderstaand formulier in. Wij verwerken uw gegevens en bezorgen u het European Consumer Payment Report zo spoedig mogelijk.

Vul de velden in en klik "verzenden":

European Consumer Payment Report 2021 downloaden
European Consumer Payment Report 2021: Kooplustigheid daalt