Economische Trends: Non-performing loans (NPL's) en Toenemende Kredietgroei

Elke maand presenteert 'Economy in Focus' een kort overzicht van de economische trends, met commentaar van Senior Econoom Anna Zabrodzka-Averianov. In september behandelde ze “Non-performing Loans” (NPL's), wat bankleningen zijn die waarschijnlijk niet worden terugbetaald omdat de lener financiële problemen heeft. Dit kan zowel een persoon als een bedrijf betreffen.

Een decennium van NPL accumulatie en daaropvolgende afname

Na de financiële crisis van 2008-2009 stapelden NPL's zich bijna tien jaar lang op in heel Europa en wereldwijd. In 2015 bereikte de NPL-voorraad een piek van bijna 1,2 biljoen euro, wat ongeveer 6% van de totale Europese leningen vertegenwoordigde. Sindsdien is de NPL voorraad geleidelijk afgenomen.

NPL voorraad
Toenemende NPL voorraad sinds 2008, piek in 2015

De nieuwe kredietuitdaging: Opkomend kredietrisico na coronapandemie

Tijdens de coronapandemie heeft Europa opnieuw een enorme kredietgroei gekend doordat overheden erg gul waren met subsidies en fiscale steunpakketten aan bedrijven en burgers. Mogelijk ligt er een nieuwe kredietuitdaging op de loer, vooral nu de rentetarieven sterk gestegen zijn. Als NPL’s opnieuw een probleem worden, zal het aanpakken van de nog uitstaande NPL-voorraad van het grootste belang zijn om economische stabiliteit en groei te handhaven.

NPL toename
Groeiend volume “Stage-2 Loans” voorbode van nieuwe NPL toename?

De cruciale rol van incassobedrijven in financiële stabiliteit

Maken dat financiële verplichtingen worden nagekomen, is de hoeksteen van een goed functionerende financiële waardeketen. In dit opzicht spelen incassobedrijven, waaronder Intrum, een sleutelrol. Door te zorgen dat uitstaande financiële verplichtingen op tijd worden betaald en dat banken in staat zijn hun NPL’s af te stoten, kunnen zowel crediteuren als debiteuren op een veilige manier deelnemen aan het financiële ecosysteem.

NPL rapport
NPL rapport September 2023 - Download via de knop hierboven