Cookie button
European Consumer Payment Report 2025

European Consumer Payment Report

Het European Consumer Payment Report, dat 1.000 Belgen en 20.000 Europeanen uit 20 landen bevroeg, belicht de trends in het betaalgedrag van de Belg en zijn veranderende houdingen ten opzichte van financiële verplichtingen.

European Consumer Payment Report 2025

 

 

European Consumer Payment Report 2025 >


Financiële stabiliteit is terug, maar onzekerheid blijft hoog

Na jaren van economische turbulentie groeit het vertrouwen opnieuw. Maar liefst 8 op de 10 Belgische consumenten betaalden vorig jaar al hun rekeningen op tijd, tegenover slechts 65% in 2023. Veel Belgen voelen dat ze hun financiën beter onder controle hebben. Toch houden de geopolitieke onzekerheid, de begrotingsdruk en de aanhoudende inflatie effecten veel gezinnen in een blijvende ‘survival mode’.

Kwetsbaarheid meer te maken met gewoontes dan met inkomen

Intrums nieuwe Money Management Index toont hoe spaargedrag, schuldbeheer en mindset meer zeggen over financiële gezondheid dan inkomen. Opvallend: slechts 37% van de hoogste inkomens is écht ‘Resilient’, terwijl 14% van de middeninkomens als ‘Fragile’ geldt. - Ontdek 10 patronen die financieel kwetsbaar maken!

AI: de angst neemt af, het vertrouwen groeit

Consumenten ontdekken steeds meer hoe AI hen kan ondersteunen. Tools zoals ChatGPT helpen hen financiële termen beter te begrijpen. Vooral jongere generaties, die minder levenservaring hebben, maken hier volop gebruik van: 68% van generatie Z vertrouwt op AI voor financiële kennis, tegenover 16% van de Belgische babyboomers.

“Wij geloven dat een mensgerichte en ethische aanpak mensen, bedrijven en gemeenschappen helpt om financiële stabiliteit te bereiken.”

Guy Colpaert, Managing Director Intrum BeNeLux
Betalingsgedrag Belgische consument - Rapport

Belgen blijven vastzitten in ‘survival mode’

Belgische consumenten snakken naar duurzame financiële stabiliteit: hun dagelijkse kosten kunnen beheren, vooruit plannen en zich veilig voelen over hun geldzaken. 

 

Belgische gezinnen willen de zekerheid dat een nieuwe terugval of inflatiestijging hen niet opnieuw in betalingsproblemen brengt. Logisch dat alle bedrijven die afhankelijk zijn van consumentenuitgaven datzelfde hopen.

 

European Consumer Payment Report 2025 >


European Consumer Payment Report

Download het rapport