7 goede voornemens voor een betere financiële gezondheid in 2018

Goede voornemens maken... én nakomen

De start van een nieuw jaar is typisch een periode van goede voornemens: Gezonder leven, meer sporten, een paar kilo’s kwijtspelen, stoppen met roken. Jammer is dat goede voornemens waar u in januari nog volle moed mee start, vlug verwateren als u geen haalbaar plan opstelt.

Onderzoek omtrent goede voornemens wijst uit dat:

  • Slechts 8% van de mensen hun goede voornemens van Nieuwjaar ook effectief uitvoeren.
  • Wanneer je andere mensen vertelt over je goede voornemens, stijgt dat percentage naar 33%.
  • Als er geld mee gemoeid is, stijgt dat percentage tot 72%.
  • Mensen minder snel opgeven wanneer ze een specifiek doel hebben.
  • Mensen vroeger van start gaan en langer volhouden wanneer tussentijdse doelen bestaan. (Bv. Als je 24 kilo wil afvallen in 2018, richt je dan op 2 kilo elke maand)

Maakt u naast persoonlijke – ook bedrijfsgerelateerde goede voornemens voor 2018? Hoe verzekert u dat u deze goede voornemens zal nakomen?

7 goede voornemens voor de financiële gezondheid van uw bedrijf

 

1. Monitor de maandelijkse trend van uw DSO ratio & Grijp tijdig in

Een hoge DSO ratio wijst op klanten met betalingsproblemen en/of een mank lopend debiteurenbeheer langs uw kant. Een hoge DSO resulteert voor veel bedrijven in liquiditeitsproblemen en leidt, in het slechtste geval, tot een faillissement.

Net zoals uw gewicht een belangrijke graadmeter is voor uw persoonlijke gezondheid, is de DSO dat voor de financiële gezondheid van uw onderneming. Als uw DSO ratio hoger zit dan het gemiddelde binnen uw sector, is actie vereist om de financiële gezondheid van uw bedrijf te vrijwaren.

Tip: Om de gewenste DSO verlaging te behalen tegen eind 2018, legt u best realistische tussentijdse doelen vast: per maand of per kwartaal.

 

Monitor en evalueer de maandelijkse trend van uw DSO:

7 stappen om uw DSO ratio te verbeteren >

 

2. Neem uw intern debiteurenbeheer traject onder de loep & optimaliseer uw aanmaningen


Stel uzelf volgende vragen:

  • Hoe gaan wij binnen ons bedrijf om met onbetaalde facturen?
  • Ondernemen wij voldoende pogingen om het geld minnelijk te innen? Of wordt meteen een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld?
  • Hoe succesvol zijn onze aanmaningen? Kunnen die resultaten beter?


Wanbetalers correct aanmanen?

Tips om een correcte aanmaning te versturen >

 

3. Geef wanbetaler dossiers binnen 90 dagen na vervaldatum door aan incassobureau


Elke extra dag die een onbetaalde factuur de vervaldatum overschrijdt, daalt de kans dat u uw geld ooit nog ziet. U plant daarom best een zo kort mogelijk intern debiteurenbeheer stappenplan in, dat u strikt volgt.

 

Haal maximaal resultaat uit onbetaalde facturen:

Hoe een strikte timing aanhouden?

 

4. Bekijk of het opportuun is een onbetaalde factuur via gerechtelijke weg te innen


Onze juridische experts doen een “legal screening” van elk wanbetaler dossier en informeren u of het opportuun is om een gerechtelijke procedure op te starten. Wij stellen sowieso alles in het werk om een onbetaalde factuur te innen via de goedkopere, minnelijke weg.

 

5. Activeer schuldbewaking voor oninbare vorderingen die u afschrijft


In België schrijven bedrijven 3,5% van hun omzet af wegens oninbaar. Geeft u het, net als velen, definitief op wanneer een vordering is afgeschreven? Dat is fout: Met enig geduld heeft u nog een flinke kans om geld te innen bij schuldenaren die slechts tijdelijk onvermogend zijn.

Als het aantal afgeschreven vorderingen oploopt, is schuldbewaking een interessante optie. Wij waken, als geen ander, over uw schuldenaren en vorderen achterstallige factuurbedragen in zodra zij daarvoor opnieuw financiële ruimte krijgen.

 

Activeer schuldbewaking: No cure, no pay:

Geld halen uit afgeschreven vorderingen >

 

6. Verkoop openstaande facturen & Maak direct geld vrij


Beschikt u over grote aantallen onbetaalde facturen? Met debt sales worden verwachte inkomstenstromen onmiddellijk vertaald in cash.

8 belangrijkste Debt Sales voordelen >

 

7. Stop wanbetalers en oplichters


“Achteraf betalen” toestaan aan geïnteresseerde kopers, zorgt zeker voor omzetgroei maar er schuilt ook een gevaar om de hoek. Een e-shop, die geen doordacht acceptatiebeleid heeft, haalt zich via de "Bill-me-later" knop een groot aantal wanbetalers, of erger, fraudeurs op de hals.

 

Laat uw winstverwachtingen niet om zeep helpen door wanbetalers en oplichters: 

Krijg Credit Decision advies van een Intrum expert >