Financiële geletterdheid Belgen bij de laagste van Europa

De financiële geletterdheid van Belgische consumenten ligt onder het Europese gemiddelde. Uit het European Consumer Payment Report van financiële dienstverlener Intrum bij 24 004 Europese waarvan 1 004 Belgische consumenten blijkt dat België slechts op de zeventiende plaats staat van de 24 landen als het gaat om financiële geletterdheid. Ondanks het feit dat 74% van de Belgen beweert dat ze ‘uitstekend’ of ‘voldoende’ financieel onderwijs hebben ontvangen, was 40% van hen niet in staat om succesvol een test af te leggen waarbij financiële termen aan de juiste definities dienen worden gekoppeld.

Dit jaar lanceerden Intrum in haar rapport de Barometer van Financiële Gezondheid om de financiële gezondheid van consumenten op 24 Europese markten te vergelijken en in kaart te brengen. Hierbij werd rekening gehouden met het vermogen om rekeningen op tijd te betalen, de kredietvrijheid, sparen voor de toekomst en financiële geletterdheid.

Op die Barometer van Financiële gezondheid haalt België de middenmoot met een elfde plaats net boven Nederland en Frankrijk. Vooral op ‘Sparen voor de toekomst’ wordt goed gescoord met een zesde plaats. De Belg blijkt namelijk een goede spaarder zoals het ieder jaar terugkomt in het European Consumer Payment Report.

Test toont ondermaatse financiële geletterdheid in België

Veel slechter scoort België op vlak van financiële geletterdheid met slechts een zeventiende plaats. Daarmee scoren we ook onder het Europese gemiddelde. Ondanks het feit dat 74% van de Belgen beweert dat ze ‘uitstekend’ of ‘voldoende’ financieel onderwijs hebben ontvangen, was 40% van hen niet in staat om succesvol een test af te leggen waarbij financiële termen aan de juiste definities dienden worden gekoppeld.

Met ‘financiële geletterdheid’ wordt ‘het vermogen om te begrijpen hoe met geld om te gaan’ verstaan ofwel de set vaardigheden die ons in staat stellen geïnformeerde en effectieve financiële beslissingen te nemen.

Financiële geletterdheid: Scholen hebben werk

“Belgische scholen hebben duidelijk een inhaalbeweging te maken tegenover onze Europese tegenhangers op het vlak van financiële opleiding van leerlingen”, zegt Guy Colpaert, CEO van financiële dienstverlener Intrum. “Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Belg aangeeft zijn financiële voorlichting hoofdzakelijk, en merkelijk meer dan de gemiddelde Europeaan, te halen bij de ouders en bij de bank.”

Financiële geletterdheid

Controle en kennis hebben over je persoonlijke financiën maakt het makkelijker om de juiste financiële beslissingen te nemen. Kiezen voor kinderen, heeft duidelijke financiële gevolgen. Frappant is dat meer dan twee op drie Belgen (70%) wel eens geld leent om iets te kopen voor de kinderen.

“Een hallucinant cijfer”, vindt Colpaert. “Sociale druk zorgt ervoor dat ouders die zich geen grote uitgaven kunnen veroorloven voor de kinderen, dat toch doen. Ouders willen namelijk dat hun kinderen toch die dure kledij kunnen dragen of dat schoolreisje kunnen meemaken, ongeacht de financiële gevolgen.” Opmerkelijk is dat Vlaamse ouders de toekomst rooskleuriger inzien dan Waalse ouders. 27% van de Vlaamse ouders denkt dat de kinderen financieel slechter af zullen zijn dan hen, terwijl 34% van de Waalse ouders hetzelfde denkt.

Black Friday

Fenomenen als Black Friday geven die koopdrang een fors zetje. “Mensen voelen zich bijna verplicht om op Black Friday geld uit te geven, die ze bij nader inzien beter niet uitgeven. Reclame en sociale media spelen sterk in op de gevoelens van de consument. Het feit dat Black Friday een hype is geworden in België zorgt ervoor dat mensen niet willen onderdoen voor vrienden of familie die veel spenderen op die koopjesdag.”

Uit het rapport blijkt dat 42% van de Europeanen het eens is met de stelling: ‘Mijn interesse in duurzaamheid heeft mij gemotiveerd om mijn uitgaven te beperken’. Dit geldt slechts voor 32% van de Belgen, die in die ranking enkel Engeland (29%) en Nederland (26%) achter zich laten. “Het is niet verwonderlijk dat een Amerikaans initiatief om zoveel mogelijk te kopen op één dag zoals Black Friday aan populariteit wint in landen als België, Nederland en Engeland”, besluit Colpaert.

Meer weten over de financiële geletterdheid van de Belg?

Bekom het European Consumer Payment Report >