Innoverend community-idee wint Intrumhack-wedstrijd

Intrum organiseerde een 'hackathon' in samenwerking met Tieto, IBM en Nordic Finance Innovation, een wedstrijd voor innovaties die het financiële welzijn van individuele consumenten verbeteren.

Intrumhack vond plaats op 11-12 april in Espoo in Finland en trok deelnemers aan uit onderwijsinstellingen, start-ups, kmo's en andere organisaties. Tijdens de 32 uur durende hackathon kregen de teams de kans om hun concepten verder te ontwikkelen en ze te demonstreren in een professionele omgeving. Ze kregen daarbij ook toegang tot reële gegevens van Intrum en konden profiteren van de expertise van mentors uit diverse partnerorganisaties en internationale universiteiten.

De 12 teams kwamen met unieke ideeën op de proppen, waarbij ze gebruik maakten van gegevensvisualisatie, cloudanalyse en artificiële-intelligentietechnologie, mobiele apps, chatbots en andere technologieën. Alle teams gebruikten de gegevens op een creatieve manier en ontwikkelden intuïtieve, klantgerichte oplossingen.

Het winnende team IMMIT - een groep van vier internationale studenten die nog nooit eerder een hackathon hadden gewonnen - ontwikkelde een concept rond het opbouwen van een digitale steungemeenschap voor mensen in vergelijkbare financiële situaties. De oplossing omvatte elementen als een gepersonaliseerd afbetalingsplan, financieel advies en een chatfunctie. De leden van het team hadden drie verschillende nationaliteiten: Nederlands, Fins en Frans.

“We beseften dat schulden om veel meer dan alleen geld gaat. Schulden hebben een impact op élk aspect van het leven, kunnen heel wat frustraties met zich meebrengen en kunnen mensen zelfs in een depressie duwen. Lotgenoten en steungroepen kunnen een aanzienlijk verschil maken in de levenskwaliteit van mensen, waardoor ze hun financiën weer gemakkelijker op orde krijgen. Onze toepassing heeft vier hoofdelementen, elk met hun eigen specifieke doel. Wat onze toepassing zo speciaal en doeltreffend maakt, is dat ze mensen de mogelijkheid biedt om steun te zoeken bij lotgenoten”, vertelt team IMMIT.

Twee van de drie extra prijzen werden in de wacht gesleept door Team Phoenix: hun innoverende concept geeft blijk van een geavanceerde technische implementatie en is ook economisch haalbaar. Van Tieto kreeg het team een geldprijs van 2000 euro, en IBM deed het team een coachingsessie cadeau in de IBM Cloud Garage in Kopenhagen, waar ze de kans krijgen om het concept verder uit te werken. Team Bite creëerde een beloningsprogramma gericht op jongeren en kreeg daarvoor een prijs van Nordic Capital - tickets voor de exclusieve Singularity University Summit in Stockholm later dit jaar. Daarnaast schonk Nordic Finance Innovation alle deelnemers ook het nieuwste boek van Chris Skinner, 'Digital Human'.

Nieuwe oplossingen om het financiële welzijn van consumenten te verbeteren
Intrum is van plan om de concepten nu verder te testen en te ontwikkelen. Daarmee bewijst Intrum meteen ook dat Intrumhack een belangrijk onderdeel vormt in zijn streven om een meer consumentgericht bedrijf te worden. De hackathon is slechts een van de vele initiatieven waarmee Intrum zijn interne digitalisering en innovatie een duwtje in de rug wil geven. Als de meest vooraanstaande kredietbeheeronderneming heeft Intrum zowel de kans als de verantwoordelijkheid om de perceptie van kredietbeheer bij mensen te veranderen.

“We hebben nieuwe oplossingen en ideeën nodig om onze business te ontwikkelen. Deze hackathon is een fantastisch concept gebleken om nieuwe ideeën en frisse, originele gedachten aan het licht te brengen”, vertelt Louise Karlander, Head of Innovation bij Intrum.

“Intrumhack is een van de mooiste voorbeelden van zo'n open innovatie-evenement. Het biedt de deelnemers de mogelijkheid om in korte tijd enorm veel te leren, om partnerschappen op te bouwen en de digitale transformatie een boost te geven. We hebben ook een nieuwe benadering getest waarmee nieuwe ideeën gedeeld en snel gevalideerd kunnen worden – de teams konden de voorstelling van hun ideeën op voorhand oefenen bij fintechprofessionals en ook al feedback krijgen voor ze op de tweede dag hun uiteindelijke pitch moesten doen voor de jury zelf. Daardoor werden de teams uitgedaagd om naast de technologische innovatie ook de waarde voor de klant duidelijk naar voren te brengen”, vult Ksenia Avetisova aan, Strategic Innovation Lead bij Tieto Experience Hub.

Intrum koos Finland als gastland voor zijn eerste hackathon, omdat de sterke start-up- en innovatiegemeenschap in dat land een vruchtbare voedingsbodem voor nieuwe innovaties biedt.

Voor meer informatie: https://campaigns.tieto.com/intrumhack