Inwoners Knokke-Heist betalen even slecht als die van Molenbeek

Je zou het niet denken, maar Sint-Jans-Molenbeek en Knokke-Heist hebben iets gemeen: meer dan 1 op de 10 inwoners betaalt er zijn facturen niet. In Molenbeek omdat ze het niet kunnen, in Knokke omdat ze het niet willen.

Wanbetaling in België: kwestie van niet willen of niet kunnen?

Dat wij in Knokke-Heist, de vijfde rijkste gemeente van ons land, evenveel gevallen van laattijdige betaling tellen als in Sint-Jans-Molenbeek, de tweede armste gemeente, was ook voor ons even schrikken.

In de gemeente Sint-Jans-Molenbeek ligt het hoge percentage wanbetalers voor de hand. Een combinatie van armoede en hoge werkloosheid vormt een logische verklaring.

Jammer genoeg zijn er heel wat mensen die het financieel moeilijk hebben en die elke maand opnieuw voor het dilemma staan welke facturen ze voorrang geven en welke noodgedwongen moeten wachten. Alle begrip hiervoor. Onze luistervaardige dossierbeheerders helpen deze mensen aan een haalbaar plan voor het aflossen van hun schulden.

Beter inkomen geen garantie voor tijdige betaling van rekeningen

Niet iedereen kan rekenen op begrip van Guy Colpaert, managing director van Intrum: “Waar we veel minder begrip kunnen voor opbrengen, zijn de mensen die wel de middelen hebben, maar het de normaalste zaak van de wereld vinden om hun leverancier op zijn geld te laten wachten.”

Al ligt het gemiddeld salaris van de inwoners van de tien rijkste gemeenten twee tot drie keer zo hoog als dat van hun medeburgers in de tien armste gemeenten, toch ziet Intrum ook hier heel wat gevallen van laattijdige betaling.

 

Slechte betalingsethiek brengt Belgische bedrijven in problemen

Guy Colpaert ziet twee redenen voor het hoge percentage wenbetalers in sommige rijke gemeenten. Ten eerste: laksheid. Mensen verwaarlozen de opvolging van binnenkomende facturen en vinden een betaling vaak pas dringend, wanneer het incassobureau in beeld komt.

Ten tweede: pose. Mensen doen alles om erbij te horen. Kreeft eten op de dijk, maar in werkelijkheid hebben sommigen niet eens het geld om de energiefactuur of de schoolrekening van hun kinderen te betalen. Om zelf langer over cash te beschikken, betalen ze intentioneel laattijdig.

Rol van intentioneel laattijdig betalen 

 

Intentioneel laattijdig betalen, komt vooral voor in Zuid-Europa en Centraal-Europa (waartoe België behoort). In Noord-Europa en Oost-Europa is de betalingsethiek een pak beter.

 

Percentage wanbetalers in uw regio?

Maak een afspraak met onze expert >

Ken het gevaar op wanbetaling in elke gemeente!

 

Belgische bedrijven zijn te braaf

Bijkomend probleem is dat Belgische bedrijven nauwelijks stappen durven ondernemen om het geld waar ze recht op hebben te innen. Dat kan ook in overleg, op een minnelijke manier, al dan niet met een afbetalingsplan, zonder daarvoor een advocaat of gerechtsdeurwaarder te moeten inschakelen.

Slechts een fractie van de wanbetaler dossiers die Intrum behandelt, eindigen in een juridische procedure.

Late betalingen, vooral KMO's voelen de gevolgen

Het valt op dat KMO’s (SME) veel harder de effecten voelen van late betalingen. Bijna de helft van de KMO’s ondervindt liquiditeitsproblemen ten gevolge van wanbetalers.

Vier op tien KMO’s zegt dat de groei van het bedrijf belemmerd wordt door laattijdige betalingen van klanten. Eén op drie KMO’s ziet late betalingen zelfs als een bedreiging voor het overleven als bedrijf.

Meer statistieken over wanbetalers?

Onvang geheel vrijblijvend het European Payment Report >

Grootschalig Europees onderzoek rond betalingsgedrag