“World Savings Day”: Intrum’s rapport laat zien dat Europeanen nog steeds geen geld opzij zetten

4 van de 10 Europeanen geven aan dat ze niet elke maand geld opzij zetten om te sparen. De situatie is het meest prominent bij consumenten in Letland en Griekenland, waar bijna 60% dit verontrustende bericht verklaart. "Besparingen kunnen ons helpen onze dromen te verwezenlijken en zorgen ervoor dat we niet in financiële druk te belanden", zegt Guy Colpaert, Managing Director Intrum België.

Bijna de helft van de Europeanen spaart niet maandelijks

World Savings Day op 31 oktober, werd al in 1924 door de World Society of Savings Banks in het leven geroepen om persoonlijk sparen te bevorderen en de economische zelfredzaamheid van mensen te versterken.

Volgens de bevindingen van Intrum's European Consumer Payment Report 2018 (ECPR), zet 41% van de Europeanen niet maandelijks geld opzij. Deze situatie geldt vooral in Letland en Griekenland, deels als gevolg van onderliggende economische problemen.

Bijna de helft van de Belgen kan zich geen onvoorziene uitgaven permitteren

Wanneer we naar België kijken zien we dat 1 op de 5 Belgen de afgelopen 6 maanden geld geleend heeft of zijn kredietslimiet opgebruikt heeft om rekeningen te kunnen betalen. De voornaamste reden was het gebrek aan spaargeld.

Iets meer dan de helft (56%) van de Belgen spaart maandelijks geld. Het bedrag dat ze dan maandelijks opzij zetten is maar liefst 2,5 keer zoveel als in 2017 en kwam in 2018 uit op €344,- per maand.

Opmerkelijk is dat slechts 54% aangeeft zich een onvoorziene uitgave van een half netto maandloon te kunnen permitteren. Dit betekent dat maar liefst 46% van de bevolking dit niet kan en wanneer nodig, mogelijk in de problemen raakt.

Percentage consumenten dat niet spaart

“We kunnen de toekomst niet voorspellen maar het is altijd verstandig om geld te besparen als je kunt. Het kan je helpen financieel stabiel te worden als er een vangnet is in het geval van een financiële noodsituatie,” zegt Guy Colpaert Managing Director Intrum België

Millennials sparen het meest

Als we naar leeftijdsgroepen kijken, zien we dat millennials (mensen tussen 25-34) het meest sparen; bijna 7 van de 10 (68%) millenials zeggen dat ze elke maand geld sparen, in tegenstelling tot senioren ouder dan 65 jaar (55%). Dit is misschien niet zo verwonderlijk, want mensen in de 20 en 30 zijn aan het settelen terwijl senioren dat pad al hebben bewandeld.

Sparen voor de dagen dat het wat minder goed gaat

Van degenen die daadwerkelijk elke maand geld sparen, was de grootste motivatie zich voor te bereiden op onverwachte uitgaven. Voor de Belgische spaarders geldt dit voor 69% van de respondenten.

Als je financiële problemen hebt, wacht dan niet af maar vraag om advies
Sommige mensen vinden het erg moeilijk om te sparen, omdat hun maandelijkse inkomsten dit niet toelaat. Dit vergroot de kans echter op mogelijke financiële problemen wanneer er bijvoorbeeld een onverwachte uitgave gedaan moet worden. Intrum helpt klanten graag in het onder controle krijgen van zijn of haar financiën.

"Het is Intrum’s doel om zoveel mogelijk mensen te helpen om schuldenvrij te worden. Belangrijk hierin is om zo snel mogelijk contact te leggen met een professionele partij of vertrouweling, zodat de situatie zo snel mogelijk onder controle gekregen kan worden," zegt Nicolas Bernus – Director Operations.

Over het onderzoek

Intrum heeft gegevens verzameld van 24.398 consumenten in 24 Europese landen om inzicht te krijgen in het dagelijks leven van Europese consumenten, inclusief hun uitgaven en het vermogen om hun huishoudfinanciën op maandelijkse basis te beheren.

Meer cijfers bekijken?

Download hier het complete rapport >