Belgische banken – 5 markttrends banksector

Enerzijds moet van Basel III het kapitaal omhoog. Anderzijds zetten nieuwe gedragsregels en consumentenbescherming de inkomsten van banken onder druk.

Trend 1: Marktregulering creëert druk

Trend 2: Het beheer van "non-performing loans" neemt in belang toe

Door de economische crisis komen steeds meer gezinnen én bedrijven in geldproblemen. Het is voor Belgische banken van levensbelang om “niet-performante leningen” strategisch en tactisch slim op te volgen. Met debt sales zorgt u voor een cash injectie en betere cijfers in uw jaarrekening.

Door het bedrag aan openstaande vorderingen te verminderen, kan een onderneming het "geïnvesteerd kapitaal" gevoelig verlagen en de EBIT verhogen, wat resulteert in een hogere ROE en ROCE.

Trend 3: Digitale technologieën zorgen voor stevige veranderingen in sales en service modellen

Binnen twee jaar zullen klanteninteracties in filialen nog amper 5% van alle bankverkeer uitmaken. Mensen willen eenvoudige, transparante en mobiele financiële diensten. De bankplatformen van klassieke banken dateren van de jaren ’60, ’70 en ‘80. De vraag is of u op deze grondvesten een nieuw financieel ecosysteem kan bouwen. U staat mogelijk voor aanzienlijke investeringen!

Onze banksector expert helpt u bij de transitie naar een betere customer experience en geeft u advies om de druk op het werkkapitaal op te vangen.

Krijg advies van onze banksector expert:

Maak nu een afspraak >

Trend 4: De Belgische retailbanken zitten in een lastige overgangsperiode

Enerzijds moeten ze hun rol van klassieke bankier blijven spelen, met dure kantoren en hoge personeelskosten. Anderzijds moeten ze nu zwaar investeren in ICT om de boot van het “digitaal bankieren” niet te missen.

Trend 5: Nieuwe vormen van concurrentie

Terwijl klassieke banken hun eerste voorzichtige stappen zetten om te “digitaliseren”, planden nieuwe spelers een revolutie. Enerzijds zijn er de payment providers, zoals “oude” bekende PayPal maar ook nieuwe start-ups zoals het Belgische Sign2Pay.

Anderzijds betreden de grote internet spelers nu ook de bankwereld. Google, Apple, Amazon en Facebook hebben een ongeschonden merkimago, miljarden gebruikers en een zeer hoge klantentevredenheid. Ze beschikken over geld, véél geld. Zij wenden “big data” en “cloud computing” aan om een perfecte user experience te creëren en een niet te stoppen marketingmachine uit te bouwen.

Klassieke banken hebben heel wat troeven in handen:

Hoe de Belgische banksector de nieuwe uitdagingen trotseert >