Een debt collector van Intrum aan het woord

Ronny begon 15 jaar geleden als dossierbeheerder voor B2B bedrijven. Toen in 2002 de incasso afdeling van Dun & Bradstreet werd overgenomen door Intrum Belgium, ging Ronny aan de slag als debt collector ten aanzien van zowel particulieren (B2C) als bedrijven (B2B).

In Top-3 Beste Debt Collectors

“Sinds 2012 richt ik me volledig op kmo’s. Ongeveer 80% van de dossiers die ik behandel zijn B2C-dossiers maar in openstaand bedrag vertegenwoordigen B2B vorderingen het grootste aandeel van mijn portefeuille. In 2013 stond ik in de top-3 van Intrums beste debt collectors. Met mijn incasso successen hou ik Belgische kmo's gezond. Ik help faillissementen voorkomen en jobs redden. Daar ben ik best trots op.”

Ronny is erg ervaren als debt collector en hielp Intrum om te evolueren tot het nr 1 incassobureau van België. “Sinds de oprichting van de KMO Business Unit en ons partnership met Unizo is onze voeling met de kmo-markt sterk verbeterd. Wij kennen de soms erg specifieke noden nu beter en spelen kort op de bal. Het inningsproces voor kmo-klanten werd de laatste jaren geperfectioneerd: Wij innen nu meer én sneller. Onze werkefficiëntie is sterk vergroot na de introductie van Coldesk, een hoogstaand IT-platform voor debt collection dat Intrum in 6 Europese landen gebruikt.”

Welke trends ziet de debt collector?

“Ik lees overal dat onze economie herstelt, maar aan de telefoon merk ik daar weinig van” vertelt Ronny. “Ik zie te veel kmo’s in slechte papieren. Je merkt een echt sneeuwbaleffect. Wanneer ik een bedrijf bel in verband met openstaande schulden, hoor ik vaak hetzelfde verhaal: ze wachten zelf op geld van wanbetalers.”

“Particulieren zijn een ander verhaal” gaat hij verder. “Schulden ontstaan soms naar aanleiding van een erfenis maar jobverlies is de meest voorkomende oorzaak. Zelfstandigen, die failliet gaan, hebben nadien geen recht op werkloosheidsuitkering. Dat maakt het alleen maar erger.”

“Het valt op dat ook scheidingen vaak leiden tot schulden.” stelt Ronny vast. “Voor een alleenstaande moeder is het vaak erg moeilijk om rond te komen, zelfs wanneer ze een job heeft. Gescheiden mannen hebben soms financiële problemen door het alimentatiegeld dat ze maandelijks moeten ophoesten.”

Maximum aan betalingen

“Al bij al willen de meeste mensen wel betalen, wanneer je hen op hun schuld aanspreekt. Voor sommigen is het gewoonweg onmogelijk het complete bedrag direct op te hoesten. In dat geval stellen wij een afbetalingsplan met haalbare maandelijkse aflossingen voor. Ook voor onze klant is dit beter dan de vordering in verlies nemen of een dure gerechtelijke procedure opstarten.”

Stel uw vraag

Stel uw vraag en krijg advies van een ervaren credit management expert. Vul onderstaand formulier in. Wij verwerken uw gegevens en antwoorden zo spoedig mogelijk.

Vul de velden in en klik "verzenden":