Moeten we ons zorgen maken over de Belgische jongeren en hun betaalgedrag?

Jongeren tussen de 18 en 24 jaar houden er hele andere betalingsmoraal op na dan volwassenen. Zo betalen ze hun rekening gemiddeld vaker na de betalingstermijn (45% versus 40% gemiddeld). Bij de categorie van 65+’ers ligt dit percentage beduidend lager, namelijk op 18%. Jongeren kopen bovendien zonder zorgen op krediet. Dit doen ze vooral online bij het shoppen. Zorgwekkend vindt financieel dienstverlener Intrum het gemak waarmee geld wordt geleend. Bijna een vierde (22%) van de jongeren geeft zelfs aan hun financiële situatie niet op orde te hebben. Dit alles blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Intrum onder consumenten omtrent hun betaalgedrag, het European Consumer Payment Report 2018, dat vandaag uitkomt.

  • Één op vijf (22%) jongeren heeft financiën niet op orde
  • 22% jongeren heeft financiële situatie niet op orde
  • 35% van de jongeren geeft aan niet genoeg financiële middelen te hebben om een waardig bestaan te kunnen leiden
  • Een vierde van de jongeren vindt het kopen van spullen op krediet of met geleend geld geen probleem
  • 45% van de jongeren heeft in de laatste zes maanden 1 of meerdere rekeningen te laat betaald, terwijl dit voor de 65+’ers slechts 18% is
  • 45% voelt verleiding om meer te consumeren door sociale media

 

Volgens Guy Colpaert, Managing Director van Intrum België, is het uitermate belangrijk dat jongeren meer inzicht hebben in hun financiën en beter nadenken over hun uitgaven: ”Intrum pleit al een aantal jaren voor meer aandacht voor 'hoe omgaan met geld' bij jongeren, ook in de opleiding. Dat men een rijbewijs eist om met de auto te mogen rijden, maar toelaat dat jongeren zonder begeleiding allerlei financiële risico’s nemen, is onbegrijpelijk. We zien de gevaren jaar na jaar opduiken in onze cijfers en analyses.“


Geld lenen aan vrienden wordt “routine”

Vrienden zijn belangrijk voor jongeren. Geld lenen aan vrienden die rekeningen niet kunnen betalen is dan ook geen probleem. 29% van de jongeren geeft aan recentelijk geld geleend te hebben van vrienden, wat toch heel wat hoger ligt dan het gemiddelde van 17%. Social media verleiden jongeren om uitgaven te doen die niet binnen het budget passen. 33% van de Belgische consumenten geeft aan sneller online aankopen te doen door de verleidelijke berichten op social media. Voor de jongeren tussen 18 en 24 jaar loopt dit zelfs op tot 45%. Zij zijn dan ook veelal steeds online met hun smartphone.


Black Friday

Het al dan niet online aankopen is in het algemeen een factor die meespeelt bij het doen van uitgaven. Aankopen worden gemakkelijker gedaan, achteraf betalen is zo ingesteld en ook het gebruik van een credit card is steeds vaker mogelijk. Meer uitgeven en duurdere aankopen sluipen er snel in. 42% van jongeren geeft aan dat ze online snel meer uitgeven door het gemak. 34% van de ondervraagde jongeren zegt uiteindelijk duurder uit te zijn dan ze hadden bedoeld.

Initiatieven zoals Black Friday geven die trends nog een duw in de rug. Alles lijkt steeds goedkoper te worden en betalen op krediet wordt de gewoonste zaak ter wereld. Maar velen (jongeren en ouders) vergeten dat geld op krediet of geld lenen ook geld kost.

Guy Colpaert denkt dat er moet worden gewerkt aan verstandiger financieel gedrag. “Ik doe nogmaals een oproep aan de overheden en meer specifiek de verantwoordelijken voor onderwijs in onze scholen om genoeg aandacht te besteden aan vakken die de komende generaties leren omgaan met geld. Elke dag zien wij bij Intrum de gevolgen, en vaak is het gewoon onwetendheid. Het initiatief van het gemeenschapsonderwijs om de opleiding ‘gezinsbudget’ te vervatten in het leerplan van het vak economie kan ik alleen maar toejuichen. Een logische volgende stap zou zijn om dit op te nemen in het leerplan over alle onderwijsnetten.”

 

Vraag het European Consumer Payment Report aan

Wenst u een exemplaar van dit unieke rapport te ontvangen? Vul onderstaand formulier in. Wij verwerken uw gegevens zo spoedig mogelijk en bezorgen u het European Consumer Payment Report.

Vul de velden in en klik "verzenden":