Uitdagingen voor de verzekeringssector in 2015

De online verkoop van verzekeringen stijgt in 2016, voorspellen specialisten. De Belgische verzekeringssector staat voor enorme uitdagingen in 2015.

Technologische uitdaginen in 2015

  1. Vroeger waren online en mobile nog differentiators. Nu zijn ze stilaan de norm. Klanten willen meer transparantie, sneller kunnen interageren en diensten op maat van hun specifieke behoeften.
  2. De constant wijzigende regulering veroorzaakt extra IT-kosten.
  3. Een beter inzicht in de klanten is nodig om de producten van de toekomst te ontwikkelen en concurrentieel te blijven.
  4. De platformen van verzekeraars dateren van de jaren ’70 en ’80 en ‘90. Op deze grondvesten kan u moeilijk een nieuw ecosysteem bouwen. Met uw huidige systemen mist u slagkracht om te reageren op de nieuwe uitdagingen.

Intrum helpt u de technologische uitdagingen aangaan:

  1. Met de Intrum Payment Services integreert u e-facturatie, online betalingen en e-mail reminders in uw credit management proces.
  2. Onze verzekeringssector expert helpt u bij de transitie naar een betere customer experience en geeft u advies om door middel van Debt Sales de druk op het werkkapitaal op te vangen.
  3. Onze credit management consultants lichten de organisatie van uw debiteurenbeheer door om zo het aantal onbetaalde verzekeringspremies te beperken tot een absoluut minimum.

Marktuitdagingen in 2015

  1. Klanten eisen meer transparantie van hun verzekeraar. Ze willen informatie op maat, die ten alle tijde beschikbaar is via pc, tablet of smartphone.
  2. De business processen van veel verzekeraars zijn nog niet in overeenstemming met de nieuwe marktvereisten.
  3. Groei is in de toekomst in hoge mate afhankelijk van hoe efficiënt u omspringt met meerdere distributiekanalen en de interactie daartussen. Mobile en online spelen een belangrijke rol in verschillende stappen van customer journey.

Intrum helpt u de marktuitdagingen aangaan:
Dankzij Credit Decision kan u de kredietwaardigheid van uw online bezoeker op het moment dat u beslist hem al dan niet betalingsuitstel toe te staan.
Met een meer accurate fraudedetectie in het claim- en acceptatieproces helpt Intrum verzekeraars besparen op de operationele kosten.

Administratieve uitdaging

  1. Voor de online toekomst hebben verzekeraars mensen nodig met zeer specifieke, moeilijker te vinden profielen: app developpers, digital marketing experten, user experience architecten,…
  2. Verzekeraars zullen flexibeler moeten inspelen op de noden van de markt. Outsourcing biedt vaak meer flexibiliteit dan werken met eigen mensen.

Intrum helpt u de administratieve uitdagingen aangaan:

  1. Onze credit management consultants helpen u uw verzekeringsmaatschappij klaarstomen voor een digitale toekomst. Zij helpen u nieuwe processen uittekenen, bestaande systemen beter benutten en de juiste kpi’s monitoren.
  2. Marketing en sales campagnes kunnen leiden tot piekmomenten bij uw afdeling debiteurenbeheer. Weet dat u bepaalde taken makkelijk aan Intrum kan uitbesteden: het versturen van betalingsherinneringen en aanmaningen maar ook het actief opbellen van late betalers. Een telefoontje doet soms wonderen: U zal versteld staan van het inningspercentage en de sterk verbeterde klantenretentie.