AZ Sint-Lucas optimaliseert debiteurenbeheer met Intrum
Geert Leenaert werkt sinds 1987 bij AZ-Sint-Lucas als dienstverantwoordelijke boekhouding. AZ Sint-Lucas is een modern en sociaal ziekenhuis in hartje Gent. Het algemeen ziekenhuis is verspreid over twee campussen (campus Sint-Lucas en campus Volkskliniek) en telt meer dan 800 bedden. Jaarlijks worden ongeveer 70.000 patiënten opgenomen. Met een marktaandeel van meer dan 35% is AZ Sint-Lucas veruit het belangrijkste ziekenhuis voor de bevolking van de stad Gent. De materniteit van AZ Sint-Lucas Gent is in aantal bevallingen de tweede grootste van Vlaanderen.
Performantie van inning onbetaalde ziekenhuisfacturen
“Van 1987 tot 2006 hebben wij voor de inning van achterstallige factuurbedragen samengewerkt met een aantal verschillende partijen. De performantie van deze spelers werd nooit in detail bekeken gezien wanbetaling van ziekenhuisfacturen toen nog een relatief klein probleem was. Debiteurenbeheer was geen priotiteit voor AZ Sint-Lucas.” vertelt Geert Leenaert.
“Daarin kwam verandering bij het uitbreken van de financiële crisis: Het aantal onbetaalde facturen groeide onrustwekkend. Toen wij de werkwijze van één van onze partners van naderbij bekeken, bleek dat zij er niet eens in slaagden om aanmaningen in de juiste taal naar wanbetalers te sturen,” blikt de dienstverantwoordelijke boekhouding terug. “Toch een basisvereiste bij het beheer van debiteuren, zou je denken.”
Credit management health check
“Samen met de omvang van het ziekenhuis groeide ook het probleem van wanbetaling. Bij niet-betaling ven een ziekenhuisfactuur moet de dokter zijn honorarium terugbetalen aan het ziekenhuis. Dat leidde vanaf 2007 meer en meer tot frustratie. Uiteindelijk heeft een ‘health check’ door een credit management expert van Intrum ons wakker geschud. Deze bracht de pijnpunten binnen ons toenmalig debiteurenbeheer aan het licht.” herinnert Geert Leenaert zich.
Stijgend aantal onbetaalde facturen een halt toeroepen
“Intrum definieerde een aantal onmiddellijk toepasbare verbeterpunten. Dankzij Intrum konden wij het stijgend aantal onbetaalde facturen een halt toeroepen, zelfs in de moeilijke periode van 2007 tot 2014. De interne workload werd kleiner waardoor wij op FTE’s konden besparen, wat ook onze net cash ten goede kwam." vertelt Geert Leenaert.
"Patiënten met betalingsproblemen worden nu ook beter verder geholpen aan de telefoon. Zowel in het Nederlands als in het Frans en Engels staan de dossierbeheerders van Intrum hen te woord. Voor patiënten die niet onmiddellijk het complete bedrag kunnen betalen, voorziet Intrum een haalbaar afbetalingsplan. De dossierbeheerders zijn goed getraind en weten, als geen ander, hoe correct communiceren met wanbetalers.”
Lijdt u onder onbetaalde facturen?
Vraag nu prijsofferte voor incasso >
Laat de inning met een gerust hart over aan Intrum